Så bygger du en professionell hemsida!

Med nya intuitiva och användarvänliga hemsidebyggare möjliggör det att även oerfarna kan bygga hemsidor. Genom smidiga drag and drop verktyg (t.ex WIX) får du stor designfrihet och slipper pilla med koder. Skulle du behöva mer komplexa funktioner på hemsidan så finns det alltid frilansare som du kan ta hjälp som kostar en av priset än vad en webbyrå hade debiterat (Ex. Fiverr, UpWork)


Men bara för att hemsidor har blivit lättare att bygga så behöver det inte nödvändigtvis betyda att resultatet automatiskt blir klanderfritt. I dagens informationsmättade värld har besökare blivit allt mer kräsna och otåliga. Om dina besökare inte snabbt kan hitta det dom vill så kommer dom att klicka sig vidare. För att bygga en effektiv webbplats som konverterar måste du leverera verkligt värde till dina besökare.


I detta inlägget guidar jag dig om hur du bygger en professionell hemsida som konverterar.



1. Vad är syftet och vem är målgruppen?


Innan du börjar bygga hemsidan, definiera syftet. Är syftet att bygga varumärke? Sälja? Bilda opinion?


Nästa steg är att definiera vem målgruppen är. Vem är det ni vill nå med hemsidan? Och vilken information är målgruppen ute efter? Bygg innehållet på hemsidan efter syftet och målgruppen.


2. Använd en enkel layout


Layouten på er hemsida ska inte ta fokus från informationen ni vill förmedla. Så fort det blir rörigt för besökaren, tappar hen tålamodet och lämnar hemsidan. Less is more - skippa onödiga animationer och använd bilder och filmer sparsamt. Detta kommer också minska lagringen på hemsidan och göra den snabbare.


Var inte heller rädd för att att ge hemsidan lite dödutrymme, det vill säga, lite luft mellan hemsidan element/sektioner. Detta kommer göra det lättare för besökaren att navigera och ta in den information ni vill förmedla.


Tips: Idag har dom flesta hemsidebyggare mallar man kan utgå ifrån, använd dessa för layout och gör sen designen till er egna.


Vilken mall passar ditt företag?









3. Använd en konsekvent design


Använd en konsekvent design när du designar din hemsida. Det handlar om färg, form typsnitt likväl som textstorlek och språkbruk. Designen bör reflektera ert varumärke. Detta kommer skapa en igenkänning och hjälper besökaren att känna igen sig och hitta på din hemsida.


4. Navigering


Börja med att fundera på vilka sidor du behöver ha på hemsidan och hur dessa ska struktureras, vilken information bör presenteras var? Kolla gärna in andra hemsidor för att få inspiration. Försök att banta ner antal sidor för att göra det så lätt som möjligt för dina besökare att hitta rätt information. Var även noggrann med att logisk namnge varje sida med standardtermer. Besökare vill inte behöva gissa vilket innehåll varje innehåller.

Sidor som är bra att börja med:

Startsida

Presentera ditt företag och tjänster/produkter

Om oss

Vilka är ni? Och varför ska besökarna just välja er?

Tjänster/produkter

Ge mer faktabaserad infomration om era tjänster/produkter.

Kontakt

Uppge kontaktinformation så att besökarna lätt kan kontakta er.

5. Använd enkelt och vardagligt språk


Skriv personligt och vardagligt. Visa att ni är människor som skriver och inte robotar, ingen vill läsa en text som låter som en uppsats. Försök att tala direkt till besökaren genom att använda “du” och “vi”, ha en informell ton utan att vara oseriös. Det kan vara en svår balans, men hittar ni balansen så har ni mycket att vinna.


Försök att hålla nere textmängden så gott det går, och undvik upprepningar. Besökare har som sagt inget tålamod, särskilt inte när surfandet sker i mobilen.



6. Använd egna bilder

Använd bilder som ni tar själv eller som är tagna på er. Besökare vill veta vad dom köper och vilka dom köper av. Genom att använda egna bilder ger även en personlig touch på hemsidan. Jag vet att det är frestande, men undvik så gott det går att använda Royalty bilder. Dom är oftast för allmänna och används troligtvis av hundratals andra företag, använder ni Royalty bilder blir ni lätt "en i mängden".


gif








7. Gör det enkelt för besökare att kontakta dig


Placera ut dina kontaktuppgifter på flera ställen så att dina besökare enkelt kan hitta dom, dom bör vara högst ett klick bort. Gör inte så att besökarna får arbeta för hårt för att nå dig, då kanske du kommer att förlora dem.

Tips: Placera kontaktuppgifter på under kontaktsidan och i footern (längst ner på sidan).
















Använder ni av formulär på er hemsida, gör det så enkelt som möjligt för besökare att skicka in. Besökare hatar att fylla i kontaktfält - det tar tid och besökare delar ogärna med sig av information. Håll det till några enstaka fält - namn, mail och meddelande brukar räcka. All annan information kan du samla in i efterhand.


8. Guida dina besökare med Call To Actions


Vägled kunderna till vad du vill att dom ska göra på hemsidan härnäst. En Call to Action kan vara en Sign up för en gratisperiod, demo bokning, kontakt, nyhetsbrev sign up, eller om ni driver e-handel - köpaktion.

Det är bra att vara en källa till information, men huvudsyftet med en hemsidan bör oftast vara att interagera med kunderna. Genom att ha tydliga Call to Actions blir det även lättare för er att utvärdera hur hemsidan presterar.


9. Håll din webbplats aktuell


Brukar se hemsidan som en levande Kanvas. Troligtvis sker det en massa på ditt företag, detta bör reflekteras på hemsidan. Uppdatera ständigt din webbplats, lägg till och ta bort all information som är föråldrad. Om besökare märker att den information du har på din hemsida inte är up to date, riskerar ni att förlora deras förtroende.


gif











10. Använd Storytelling


En bra historia väcker intresse. Storytelling på din webbplats kan göra samma sak för dina webbesökare. Storytelling är ett extremt kraftfullt verktyg för alla företag eftersom det skapar en känslomässig och personlig koppling samt ger mening åt ditt varumärke.

Berättelsen om er bör beröra frågorna:

Varför gör ni det ni gör? Och var ni kommer ifrån?

Men försök även vara anpassa Storyn till er målgrupp. Läs mer om styrkan av Storytelling här.



11. Bygg förtroende genom Social Proof


Har ni någon gång köpt en produkt/tjänst online utan att kolla recensioner? Det kommer troligtvis era kunder inte heller göra. 88% Konsumenterna läser omdömen innan köp och 75% tenderar att fatta beslut baserat på hur omgivning/närstående/bekanta agerar.


Använd kundrecensioner och referenser för att skapa förtroende - Kunderna köper från företag de litar på.

gif









12. Gör hemsidan mobilanpassad


85% av Sveriges befolkning surfar från mobilen, med det sagt så blir det självklart att hemsidan måste vara mobilanpassad.

Tips: Använd er av en hemsidebyggare som erbjuder responsiv design. En responsiv hemsida anpassar sig till användaren oavsett vilken skärm hen sitter vid. Läs mer om Responsive Website Builders

13. Testkör hemsidan

Var inte blyg för att testköra och visa upp hemsidan för kollegor. Var öppen för feedback, men var samtidigt selektiv, ber du om feedback kommer folk leta efter det, trots att det kanske inte är berättigat. Om ni har möjlighet, testkör även hemsidan mot er målgrupp för att för att förstå hur den uppfattas och bemöts. Lycka till! / Vincent