top of page

Är e-postmarknadsföring en föråldrad strategi?

E-postmarknadsföring är en vedertagen men samtidigt en väldigt omdebatterad typ av marknadsföringsstrategi. Många hävdar att e-postmarknadsförings potential är passé och att det inte fungerar idag. Jag hävdar motsatsen.

 

E-postmarknadsföring fungerar

E-post är än idag en dominant kommunikationskanal. 85 procent av världens internetanvändare använder e-post, i Sverige hela 92 procent. I kontrast till det så är 62 procent aktiva på sociala medier. I och med användandet av smartphones har också tillgängligheten av att kolla E-post ökat de senare åren. Allt fler har smartphones i dag och det gör att fler får tillgång till e-post i flera enheter. 


E-postmarknadsföring som strategi är kostnadseffektiv, lönsam och mätbar. E-postmarknadsföring kan generera fler besökare till din webbplats samt öka din försäljning. Men framförallt, med hjälp av e-postmarknadsföring stärker du ditt varumärke och bygger starka och långsiktiga kundrelationer.


E-postmarknadsförings mätbarhet är på en detaljnivå vilket är av ett stort värde. Med e-postmarknadsföring får du – om du är uppmärksam nog – tillgång till feedback och detaljerade uppgifter om vad som fungerar, och vad som inte fungerar med din kommunikation. Du får även detaljerade kampanjrapporter som gör det möjligt att ständigt förbättra din kunskap om mottagarnas beteenden för att få bättre resultat. Detta är information som även är värdefull utanför e-postmarknadsföring.


Kommunicera på mottagarens villkor

Forskning visar att de flesta konsumenter väljer att ta emot e-post från relativt få varumärken och organisationer. I Storbritannien visade en undersökning från Direct Marketing Association, DMA, att hälften av konsumenterna prenumererar på nyhetsbrev från färre än elva varumärken. Med detta sagt så måste de som jobbar med e-post marknadsföring vara medveten om två grundprinciper. 


1. Människor är väldigt restriktiva med vilka varumärkens nyhetsutskick som prenumererar på. De vill i regel bara ta emot e-post (till exempel nyhetsbrev) som de uttryckligen har bett om att få.


2. Har du redan prenumeranter på dina nyhetsbrev idag? Bra! Men då är det av yttersta vikt att du levererar något de tycker är värdefullt så de aktivt väljer att fortsätta prenumerera på dina nyhetsbrev.


Om du följer dessa två enkla principer är chansen stor att din satsning på e-postmarknadsföring kommer att lyckas. Nyhetsbrev som följer dessa principer brukar nämligen få ett starkt och positivt mottagande.


Med detta sagt ska ni INTE skicka E-post till en mottagare som inte har bett om detta. Mottagarens syn på dig som avsändare färgas negativt av att du skickat något hon inte har bett om. Du riskerar även att fläcka ned ditt varumärke. Svarsfrekvensen på oönskade mail är dessutom väldigt låg.  


Slutsats

Nyckeln till framgång inom E-postmarknadsföring ligger snarare på att bygga förtroende. Det lönar sig att tänka långsiktigt, det får ta sin tid, för i slutändan kommer det främja ditt varumärke. Bygg upp en adresslista med prenumeranter som litar på att du behandlar både dem och deras e-postadresser väl.


Slutsats, e-postmarknadsföring är lämpligast för er som jobbar med införsäljning för befintliga kunder. Vill ni istället nå ut till nya kunder rekommenderar jag er istället att använda er av social media marketing, Google Ads eller sökmotoroptimering. 


Är du intresserad av e-postmarknadsföring och vill stärka era kundrelationer? Hör gärna av er!

vincent@vlmarketing.se 0733347028


Vincent Larsson

VL MARKETING

bottom of page