Det har blivit allt vanligare att företag annonserar genom sökmotorer, även kallat SEA. SEA är en effektiv metod att använda för att snabbt bygga upp ett varumärke och kundbas på sökmotorer. Du har två alternativ när du annonserar via sökmotorer. Det första alternativet är att placera din annons på sökmotorernas resultatsidor och det andra alternativet är att placera din annons i visningsnätverket för sökmotorer. Det vanligaste sättet att annonsera är via Google Ads, tidigare kallat Google Adwords. På Google Ads betalar man för varje gång någon klickar på din annons eller varje gång någon gör en specifik aktivitet på din hemsida. En aktivitet, eller "mål", kan vara att någon kontaktar dig, besöker en specifik produktsida, laddar hem produktkatalog etc. I och med Google Ads ökande användning så har fler och fler myter etablerats kring Google Ads. Nedan bryter jag ner fem myter om Google Ads.
1. ”Google Ads är enkelt.” Detta är en myt som Google själva har etablerat med stor framgång. Tittar du på Googles egna marknadsföring för Google Ads är det väldigt lätt att tro att det är hur enkelt som helst att annonsera. Missförstå mig inte, det kan vara enkelt, men i slutändan så blir det inte bra att ta den enklaste vägen som Google Ads förespråkar. Detta kommer påverka lönsamheten och du måste ta omvägar och lägga ner tid och energi för att se till att din Google annonsering blir så optimerad som möjligt.
2. ”Ingen klickar på annonserna.” Att ingen klickar på Google Ads annonserna är också en uppfattning som är direkt felaktig. Google tjänar en rejäl summa pengar och en stor del kommer från annonsintäkter. Enligt en engelsk undersökning (VARN, 2016) kan ungefär 55 % av de som googlar inte skilja på vilka länkar i resultatet som är annonser och vilka som är organiska. Så visst klickar folk på dessa Google Ads annonser, även om dom inte själva är fullt medvetna om det.
3. “Google Ads är en nödvändig investering för alla företag”
Visst passar Google Ads de allra flesta företagen som bedriver verksamhet online. Men det betyder inte att Google Ads måste vara den absolut bästa kanalen för just din verksamhet och det finns andra former av digital marknadsföring som kan passa bättre. LinkedIn Advertising kan exempelvis vara mer effektivt att använda för att nå beslutstagare inom företag eller vid rekrytering av ny personal. För andra kan sociala medier som Twitter eller Facebook vara bättre marknadsföringskanaler. Jag rekommenderar er att göra en noggrann analys innan ni bestämmer vilken kanal just ni kommer använda. Inför detta beslut bör ni ställa er själva två grundläggande frågor, vilka vill nå? Och hur når vi dom bäst?
4. “Google Ads är det billigaste sättet att öka sin försäljning på”
Google Ads är absolut det bästa sättet att nå ut till nya kunder på som är “in-market”, det vill säga, redo att genomföra ett köp, men det betyder inte att det är det billigaste. Bortsett från sökmotoroptimering kan exempelvis e-postmarknadsföring vara mycket mer kostnadseffektiv. Men värt att notera, e-postmarknadsföring bör främst användas för att att uppmana försäljning till befintliga kunder då kunder som inte är bekanta med din verksamhet och varumärke högst troligt kommer uppfatta ditt mail som spam. Du kan läsa mer om detta i vår tidigare blogg.
5 “Högst position ger dig bäst avkastning”
Detta är en förenkling av hela sanningen. Givetvis kan förstaplatsen vara väldigt lönsam, men i många fall ger den dig många klick från folk som ännu inte är redo att köpa. De som klickar på de första annonsen är ofta på forskningsstadiet och vill bara ha information om ämnet, eller jämföra priser. Förstaplatsen är alltså ger alltså inte en garanterad hög avkastning på din investering.
Om du har frågor angående Google Ads kontakta mig på vincent@vlmarketing.se
Vincent Larsson
VL MARKETING
Comments